Κυριακή, 25 Αυγούστου 2013

Η ανήκεστος βλάβη της Σαντορίνης και το απόν κράτος


Της ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΔΑΜΑ / enet.gr

Οινοπαραγωγοί που βλέπουν τα διεθνούς φήμης κρασιά τους να αλλοιώνονται, επιχειρηματίες που τρέχουν πανικόβλητοι να αγοράσουν γεννήτριες, τουρίστες που τρώνε υπό το (όχι και τόσο ρομαντικό) φως των κεριών και βγάζουν νερό από το πηγάδι για να πλυθούν, και φυσικά αμέτρητα δυσφημιστικά σχόλια στο διεθνή Τύπο και το Διαδίκτυο

Η Σαντορίνη διαθέτει την Καλντέρα με το ηφαίστειο και το ξεχωριστό κρασί. Αυτά είναι τα εξαγώγιμα προϊόντα της. Στο νησί υπάρχουν εννέα οινοποιεία. Την περασμένη χρονιά, η παραγωγή σταφυλιού ξεπέρασε τους 3.500 τόνους. Φέτος ο τρύγος διακόπηκε όμως λόγω του μπλακ άουτ. Οι οινοπαραγωγοί ανησυχούν για την ποιότητα του τελικού προϊόντος, καθώς τα κρασιά της Σαντορίνης εξάγονται σε ποσοστό 75%.

Το σαντορινιό κρασί χαρακτηρίζεται από τους μεγάλους παραγωγούς ως «φάρος» για την εξαγωγή όλων των ελληνικών κρασιών. Η αναγνωρισιμότητα του ελληνικού κρασιού ξεκίνησε από τη Σαντορίνη. Ονομάζεται ασύρτικο και θεωρείται ο καλύτερος πρεσβευτής του ελληνικού κρασιού σε διεθνές επίπεδο.

Μη μετρήσιμες χαρακτηρίζονται μέχρι σήμερα από τους οινοπαραγωγούς οι επιπτώσεις στο σαντορινιό κρασί, από το αυγουστιάτικο μπλακ άουτ. Η διακοπή της ηλεκτροδότησης, από τις 13 έως τις 16 Αυγούστου, συνέπεσε με την αποκορύφωση του τρύγου, ο οποίος στη Σαντορίνη αρχίζει στις 2 Αυγούστου. Σημειώθηκε, δηλαδή, τις ημέρες που συγκεντρώνεται η παραγωγή, από τα καλύτερα αμπελοτόπια:

«Παράλληλα, βρισκόταν στις δεξαμενές, και μάλιστα στη διαδικασία της ζύμωσης, μούστος 12 ημερών. Και σταμάτησε η ψύξη. Επιπλέον δεν δούλευαν οι θάλαμοι και τα πιεστήρια. Χρειάστηκε να διακόψουμε ολόκληρη την παραγωγική διαδικασία», επισημαίνει ο Στέφανος Γιώργας (κτήμα Αργυρού). Εκφράζει έντονες ανησυχίες για τη φετινή παραγωγή, επισημαίνοντας ότι «αν φέτος δεν πάει καλά, μπορεί να γκρεμιστεί το οικοδόμημα που έχτισαν όλα τα οινοποιεία τα τελευταία 20 χρόνια. Διότι πρόκειται για ζήτημα αξιοπιστίας, που θα το βρούμε μπροστά μας. Αυτή την περίοδο, καταβάλλουμε τεράστιες προσπάθειες για την παραγωγή του προϊόντος, δίχως να γνωρίζουμε το αποτέλεσμα».

Αγωνία για τον τρύγο

Ολοι οι οινοπαραγωγοί της Σαντορίνης ζουν με την αγωνία αν το ασύρτικο θα είναι αντάξιο των προσδοκιών. Φοβούνται ότι αν δεν γίνει σωστά η ζύμωση, αν δεν ψυχθεί ο μούστος, θα αλλοιωθούν το άρωμα και τα χαρακτηριστικά του κρασιού. Η μεγάλη περιπέτεια ξεκίνησε όταν αναγκάστηκαν να διακόψουν τον τρύγο στην κορύφωσή του, διότι δεν μπορούσαν να ψύξουν το μούστο. Με αποτέλεσμα να ανεβούν οι βαθμοί του αλκοόλ στα σταφύλια. «Μην το ευχηθείτε ούτε στο χειρότερο εχθρό σας. Ειδικά την τελευταία τριετία, το ενδιαφέρον για το κρασί μας πήρε τεράστιες διαστάσεις. Και δεν θα αντέξουμε να πληγεί αυτή η εικόνα», σχολιάζει ο Στ. Γιώργας.

«Την πρώτη μέρα διακοπής της ηλεκτροδότησης έφθασαν στο λιμάνι τα κρουαζιερόπλοια, μεταφέροντας 5.500 επιβάτες. Το τελεφερίκ δεν λειτουργούσε κι αναγκάστηκαν να αποπλεύσουν. Την επομένη, κατάφεραν ν' ανεβούν ύστερα από τρίωρη καθυστέρηση. Αλλά δεν μπορούσαν να επιστρέψουν, διότι στο μεταξύ κόπηκε το ρεύμα και δεν λειτούργησε το τελεφερίκ», λέει ο Γ. Κανακάρης, πρόεδρος της Ενωσης Λεμβούχων. Αναφερόμενος σε μεγαλύτερες επιπτώσεις, λέει ότι αυτές θα φανούν αργότερα: «Ο κόσμος ήρθε για να περάσει καλά στις διακοπές του. Αλλά δεν είχε τις παρεχόμενες υπηρεσίες που πλήρωσε. Αρκετοί είναι αυτοί που ματαιώνουν ακόμα και σήμερα τις κρατήσεις, διότι φοβούνται. Βεβαίως, δεν αρκεί το φυσικό κάλλος του νησιού. Η πολιτεία και οι τοπικές αρχές πρέπει να δημιουργήσουν υποδομές, ώστε να μην αιφνιδιάζονται».

Στη Σαντορίνη λειτουργούν 5.500 μεγάλες επιχειρήσεις. Ομως μόνο 50 μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες διέθεταν γεννήτριες. Στις 13 Αυγούστου έκαναν διακοπές στη Σαντορίνη περίπου 150.000 άνθρωποι. Ο συνολικός τζίρος υπερβαίνει τα 2 δισ. ετησίως. «Είναι τραγικό να πληρώνεις 1.000 ευρώ τη βραδιά και να μην μπορείς να τραβήξεις το καζανάκι στην τουαλέτα. Ο κόσμος να βρίζει και να θέλει να φύγει. Οι απώλειες είναι ανυπολόγιστες. Θα έπρεπε να παρέμβει εισαγγελέας», τονίζουν επιχειρηματίες στην Καλντέρα.

Χωρίς έλεγχο

Στις απώλειες συνυπολογίζουν το γεγονός ότι δεν γίνονται φορολογικοί έλεγχοι. Και έτσι, οι μεγάλες επιχειρήσεις δεν πληρώνουν. Η πρώτη ΔΟΥ των Κυκλάδων σε έσοδα υποβαθμίστηκε μέσα στην κρίση -μεταφέροντας αρμοδιότητες στη Σύρο- και δεν μπορεί να εισπράξει. Πάντως στη διάρκεια του μπλακ άουτ δεν λειτουργούσαν οι ταμειακές μηχανές και έτσι βρήκαν ακόμη μία δικαιολογία για να μην κόβουν αποδείξεις. Λόγω της έλλειψης ελέγχων, τα φορολογικά έσοδα το μήνα Αύγουστο μειώθηκαν τουλάχιστον κατά 30%, ενώ οι επισκέπτες σχεδόν διπλασιάστηκαν. Διότι ο κρατικός μηχανισμός απουσίαζε.

Από το νησί απουσιάζουν και οι υγειονομικοί έλεγχοι. Αρκετοί επιχειρηματίες αμφισβητούν την ποιότητα των προϊόντων και συγκεκριμένα των τροφίμων. Μιλούν επίσης και για μεγάλες ζημιές στις ηλεκτρικές συσκευές που σημειώθηκαν από τις απότομες επαναφορές ηλεκτρικού ρεύματος. Αλλά η μεγαλύτερη ζημιά, που δεν αξιολογείται, γίνεται μέσω του Διαδικτύου. Εκατοντάδες αρνητικά σχόλια, τα περισσότερα εκ των οποίων αναφέρονται στην έλλειψη νερού.

Στο νησί λειτουργούν 280 μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και 600 επιχειρήσεις ενοικιαζόμενων δωματίων. «Υποστήκαμε μεγάλη οικονομική ζημιά. Αγοράσαμε γεννήτριες για να μην τσαλακωθεί η εικόνα του νησιού», λέει ο Μανώλης Καραμολέγκος, πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων. Προσθέτει ότι κατέθετε αιτήσεις για να ενημερωθεί για την επαναφορά του ηλεκτρικού, αλλά δεν έπαιρνε απαντήσεις. Οτι το κόστος των 20.000-50.000 ευρώ για την αγορά γεννήτριας επιβάρυνε τις επιχειρήσεις που προσπαθούσαν να κρατήσουν τους πελάτες στο νησί. Επισημαίνει την αναγκαιότητα εφεδρικής εγκατάστασης ώστε να τροφοδοτούνται το αεροδρόμιο, το νοσοκομείο, ο βιολογικός καθαρισμός και τα υδραγωγεία, ώστε τουλάχιστον να μη σημειώνεται και έλλειψη νερού.

Τριτοκοσμικές συνθήκες

Μεγάλες είναι οι ζημιές στις 2.500 μικρές επιχειρήσεις. Εστιατόρια και εμπορικά καταστήματα που τις ημέρες του Δεκαπενταύγουστου αναγκάστηκαν να κλείσουν. Ο Κώστας Κατσίπης, ιδιοκτήτης τουριστικού γραφείου, επισημαίνει ότι «υπήρξαν ακυρώσεις, μεγάλα παράπονα και επιπτώσεις στα έσοδα. Δεν μπορούσαμε να εκδώσουμε εισιτήρια ούτε να δώσουμε πληροφορίες για δρομολόγια.

»Οι ξένοι αναγκάστηκαν να βγάζουν νερό με τον κουβά από τη στέρνα, για να ρίξουν στην τουαλέτα. Κι έφευγαν δυσαρεστημένοι, για άλλους προορισμούς. Δεν καταλάβαιναν γιατί δεν βρέθηκε εναλλακτική λύση για την τροφοδοσία ενός από τους δημοφιλέστερους προορισμούς διεθνώς». Σχετικά με τις ζημιές στην εστίαση, η Δήμητρα Καρατζά, ιδιοκτήτρια εστιατορίου στην Καλντέρα, προσθέτει ενδεικτικά: «Δουλεύαμε με τα κεριά και το γκάζι. Και πετάγαμε το παγωτό».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ΕΛΕΥΘΕΡΑ τη γνώμη σας! Το σχόλιο θα δημοσιευτεί αρκει να μην έχει υβριστικούς χαρακτηρισμούς και να μην θίγει πρόσωπα. Διαφημιστικά σχόλια και σχόλια με link ΔΕΝ δημοσιεύονται

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...